П о-рано този месец BYD изненада автомобилната индустрия като обяви, че следващото ѝ поколение електромобили ще предлага свърхбързо зареждане. Колите на компанията ще могат да се зареждат само за 5 минути, което ще осигурява около 400 км. пробег.
Според Mercedes обаче, това не е нужно. „Наистина това е невероятно постижение и индустрията ще го последва. Но трябва да се каже, че по-бързо не винаги е по-добро“, казва изпълнителният директор на Mercedes-Benz High-Power Charging Андрю Корнелия в интервю за InsideEVs.
Анализите на компанията показват, че толкова кратко презареждане не е необходимо. „Нужно ли ние да заредим за 5 минути? Отговорът вероятно е не, защото всъщност прекарваме средно по 10-12 минути при зареждане на обикновен резервоар. И това е числото, към което ние се стремим“, казва Корнелия.
Той казва, че повечето хора възприемат времето за зареждане по грешен начин. Смисълът не е то да бъде възможно най-бързо, а да се вписва в дейност, която така или иначе правим. В бензиностанциите например, хората често прекарват време и в купуване на неща от магазина или пиене на кафе. Тези 10-15 минути може да са предостатъчни за пълноценно зареждане на EV.
Освен това свръхбързите зарядни са от полза само на места за кратки спирания. „Ако отидеш на кино, колата ще е паркирана поне два часа. Няма смисъл от 1000kw зарядно. Но пък, ако спреш някъде за кафе за из път, пак ще чакаш 10-15 минути докато дойде твоят ред и си готов“, отбелязва Корнелия.
Според него има много малък брой ситуации, в които реално е нужно 5-минутно зареждане. Важно е да я има технологията, която може да го предложи, но в повечето случаи и настоящите зарядни ще са повече от адекватни, стига да са достатъчно масови. Затова и компанията сключва споразумения с различни ресторанти и магазини за монтиране на станции на техните паркинги, които да позволяват на клиентите да заредят EV-то си докато така или иначе са там за нещо друго.